11 măsuri fiscale și financiare aplicabile în pandemia cu COVID-19

Share:

Primul pachet cu 11 măsuri fiscale și financiare menite să ajute mediul de afaceri și să diminueze impactul economic generat de epidemia cu COVID-19 a fost publicat in Monitorul Oficial. Aceste măsuri au fost prinse în OUG nr. 29 și OUG nr. 30 care au intrat în vigoare azi pe 21 martie 2020.

1. Se suspendă popririle pentru datorii către stat și nici nu se demarează altele noi. Aproape toate propririle pentru datorii la stat se suspendă în următoarea perioadă, cu excepția datoriilor ce vizează recuperarea unor sume în materie penală. De asemenea, nu se mai demarează alte popriri, iar băncile, angajatorii sau alți terți care facilitau poprirea vor aplica această măsură fără să mai fie necesare alte formalități din partea organelor fiscale.

Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală. Măsurile de suspendare a executării silite prin poprire asupra sumelor urmăribile reprezentând venituri și disponibilități bănești se aplică, prin efectul legii, de către instituțiile de credit sau terții popriți, fără alte formalități din partea organelor fiscale”, scrie în OUG nr. 29/2020, la art. VII, alin. 3.

2. Părinții pot cere liberele plătite pentru a sta acasă cu copiii. Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ a fost modificată prin OUG nr. 30/2020.

Potrivit legii, atunci când școlile se închid temporar din cauza vremii sau din alte motive, cum este situația actuală a închiderii școlilor din cauza coronavirusului, părinții copiilor care sunt nevoiți să stea acasă pot beneficia, pe toată perioada în care școlile sunt închise, de zile libere plătite, indiferent că lucrează la stat sau în sectorul privat.

Pentru a se putea acorda aceste zile libere plătite, doar unul dintre părinți va trebui să semneze o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că celălalt nu a depus și el o astfel de cerere. Această declarație va fi semnată doar de celălalt părinte care rămâne în câmpul muncii, pentru a dovedi că nu a solicitat la locul său de muncă zile libere pentru supravegherea copilului din cauza închiderii temporare a școlilor. Și părinții din familii monoparentale vor avea acest drept la concediu.

Zilele libere se vor acorda doar părinților ai căror copii au vârsta de până la 12 ani, iar în aceste zile, părinții vor primi o indemnizație de 75% din salariu.

3. Concediul de creștere a copilului, alocația și alte beneficii sociale pot fi cerute și obținute online. Obținerea unor beneficii sociale, precum concediul pentru creșterea copilului și indemnizația aferentă, alocația pentru copil sau șomaj se poate, oficial, face pe cale electronică, fără nicio deplasare la ghișeu.

4. Plata chiriilor și utilităților, amânată de azi pentru IMM-uri, avocați, stomatologi și alte profesii. IMM-urile și alte categorii de profesii vor beneficia de amânarea plății chiriei pentru sediul social și sediile secundare. Totodată, se va amâna și plata utilităților – electricitate, gaze naturale, apă, telefonie și internet.

IMM-urile trebuie să îndeplinească următoarele condiții pentru a beneficia:

  • să dețină certificatele de stare de urgență emise de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și numai în perioada stării de urgență și
  • să-și fi întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice pe perioada stării de urgență decretate.

5. Statul decontează indemnizațiile de șomaj tehnic pentru firmele care și-au întrerupt activitatea. Pentru companiile care au fost nevoite să-și închidă afacerile din cauza deciziilor autorităților pe durata stării de urgență (de exemplu, restaurante, baruri, cafenele, hoteluri, instituții de spectacol etc.), statul va acoperi integral indemnizația de șomaj tehnic de 75% din salariu, pe care aceste firme ar fi trebuit să o plătească angajaților lor. Statul va ajuta și celelalte firme afectate indirect de coronavirus, care fost nevoite să își trimită salariații în șomaj tehnic, dar numai dacă acestea au o cifră de afaceri diminuată cu minimum 25%.

6. Pentru datoriile fiscale nu se aplică dobânzi și penalități. Pe perioada stării de urgență, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere, pentru obligațiile fiscale scadente începând cu 21 martie și neachitate. Această facilitate se menține pentru încă 30 de zile de la încetarea stării de urgență.

„Pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și neachitate până la încetarea, potrivit alin. (4), a măsurilor prevăzute de prezentul articol nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare”.

7. S-a renunțat la amânarea depunerii declarațiilor fiscale. Cu toate că fusese anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, Guvernul nu a mai amânat depunerii declarațiilor fiscale pentru că, după cum a explicat Ministerul de Finanțe, este necesar ca firmele să aibă o situație fiscală actualizată pentru a beneficia de restul măsurilor fiscale și financiare.

Având în vedere că Ministerul Finanțelor Publice a lansat un amplu program de garantare și subvenționare a creditelor pentru IMM în scopul de a susține mediul privat și în special sectoarele lovite puternic de criza cauzată de virusul COVID-19, dar și măsura de a rambursa cât mai urgent TVA pentru a asigura fluxul de capital, injecții de capital către companii, iar pentru a beneficia de o rambursare companiile trebuie să aibă o situație fiscală actualizată„, s-a decis renunțarea la propunerea de prorogare a termenului de depunere a declarațiilor.

8. Credite pentru IMM-uri, cu garanție de la stat și subvenționări ale dobânzilor. Aceste credite vor fi garantare de către Ministerul de Finanțe până la 80% din valoarea finanțărilor acordate IMM-urilor. Valoarea maximă a creditelor pentru finanțarea capitalului de lucru nu va putea depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a cinci milioane de lei. În cazul creditelor de investiții, valoarea maximă a finanțării va fi de zece milioane de lei. În total, valoarea maximă cumulată pe beneficiar va fi de zece milioane de lei. Special pentru micro-întreprinderi și întreprinderile mici, reprezentanții Finanțelor spun că statul va acorda garanții pentru credite pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și spezele bancare aferente creditului garantat de stat, în procent de cel mult 90%. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 de lei pentru micro-întreprinderi și de un milion de lei pentru întreprinderile mici.

9. Termenul de plată pentru impozitele locale din 2020 a fost prelungit până în iunie. Guvernul a prelungit primul termen de plată a impozitelor pe proprietate (31 martie 2020) până la finele lui iunie. Mai exact, vorbim despre de impozitul pentru cei care dețineau în proprietate o mașină, o casă sau un teren la finele anului trecut.

10. Termenul pentru depunerea declarației privind beneficiarul real a fost prelungit. Firmele și ONG-urile nu trebuie să-și mai bată capul cu declarația privind beneficiarul real (din Legea 129/2019 contra spălării banilor) pe toată perioada stării de urgență, iar termenul de depunere a declarației anuale a fost amânat cu câteva luni.

Astfel, s-au introdus următoarele modificări:

  • amânarea termenului de depunere anuală a acestei declarații (iulie pentru anul acesta) – noul termen va fi peste trei luni de la ieșirea din starea de urgență;
  • nu este necesară depunerea declarației pe toată perioada stării de urgență, în acele cazuri când declarația se depune, conform legii, pentru alte situații – e vorba de depunerea ocazională, atunci când se fac diverse modificări în persoana beneficiarului sau când se înregistrează o firmă sau un ONG.

11. Pentru a putea invoca forța majoră împotriva unui IMM, este nevoie de a încerca renegocierea contractului, mai întâi. Pentru a veni în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, Guvernul a adoptat o serie de măsuri prin care să fie ameliorate consecințele economice negative suferite de astfel de companii din cauza crizei coronavirus. Una din aceste măsuri este că nici un partener comercial al unei astfel de IMM nu va putea invoca forța majoră față de aceasta, dacă nu își poate executa obligațiile, decât dacă a încercat renegocierea relației contractuale.

În contractele în derulare, altele decât cele [pentru furnizarea de utilități sau de închiriere a spațiilor comerciale folosite ca sedii principale sau secundare de către IMM-uri și anumite alte profesii] încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii poate fi invocată forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button