Societățile comerciale trebuie să declare beneficiarii reali

Share:

Odată cu apariția Legii nr. 129/2019, toate societățile comerciale din România trebuie să arate care le sunt beneficiarii reali, adică cine le controlează în mod direct. Noua obligație este inclusă în cadrul legal actualizat referitor la prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului.

1. Registre ale beneficiarilor reali

În vederea descoperirii beneficiarului real din spatele unei firme, noua legislație prevede o serie de obligații de informare a autorităților. În esență, societățile înregistrate la Registrul Comerțului vor trebui să divulge autorităților (precum și altor entități, precum băncile, în unele cazuri) informații precum:

  • beneficiarul lor real, inclusiv cu privire la modalitatea prin care se concretizează această calitate;
  • persoana fizică ce deține controlul asupra unei persoane juridice;
  • astfel de informații vor trebui divulgate nu doar autorităților, ci și altor entități care au obligații în temeiul legislației relevante.

Referitor la registrele în care vor apărea informații precum cele menționate mai sus, e vorba de:

  • un registru central organizat la nivelul Oficiului Național al Registrului Comerțului pentru persoanele juridice care au obligația de înmatriculare în registrul comerțului, cu excepția regiilor autonome, companiilor și societăților naționale;
  • într-un registru central organizat la nivelul Ministerului Justiției pentru asociații și fundații;
  • într-un registru central organizat la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală în cazul fiduciilor.

Informațiile menționate trebuie raportate, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii (21 iulie 2020), de către societățile care trebuie să se înregistreze la Registrul comerțului. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei. Aceeași perioadă se aplică și pentru fundații și asociații, însă legea prevede dizolvarea, ca sancțiune pentru nerespectarea obligației de divulgare.

2. Formularul prin care se declară beneficiarii reali

În luna septembrie, Registrul Comerțului a făcut public modelul declarației privind beneficiarii reali, pe care firmele îl pot folosi pentru raportare. El va fi folosit pentru aplicarea obligațiilor stabilite în iulie de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului […], care impun oricărei firme să arate cine este beneficiarul real din spatele acesteia, adică cine beneficiază de tranzacțiile făcute de firma respectivă.

Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni între 5.000 și 10.000 de lei. Vestea bună este că există o perioadă de tranziție care va permite firmelor deja înființate să depună formularul până la 21 iulie 2020. Însă această perioadă de tranziție se aplică doar firmelor care existau, deja, la momentul intrării în vigoare a legii (iulie 2019).

3. Înființarea firmelor noi, condiționată de indicarea beneficiarilor reali

Oficiul Național al Registrului Comerțului menționează că înmatricularea la ONRC a unei noi societăți comerciale va fi condiționată de depunerea declarației privind beneficiarul real. Altfel spus, nicio societate nu va mai putea fi înregistrată la ONRC dacă nu depune acest formular privind beneficiarii reali.

Potrivit reprezentanților ONRC, în situația în care declarația privind beneficiarii reali lipsește, se va acorda un termen de 15 zile în care să se depună acel formular. Termenul mai poate fi prelungit, la cererea persoanei care solicită înmatricularea la ONRC a firmei, o singură dată, cu încă 15 zile.

Despre Avocat Alina Szilaghi
Cu o vastă experiență în gestionarea celor mai mari și mai complexe operațiuni comerciale, oferind totodată clienților o abordare personalizată și un nivel ridicat de experiență practică. De la înființarea unei societăți și până la activități într-un domeniu de reglementare nefamiliar, Avocat Alina Szilaghi deține cunoștințele și know-how-ul necesar într-o piață emergentă și post-emergentă. Acordă consultanță juridică pentru numeroase corporații internaționale în vederea structurării și negocierii de tranzacții de amploare din toate domeniile de activitate, fiind implicați în operațiuni contractuale precum asocierile în participațiune, transferul activelor și al fondurilor de comerț, contracte transfrontaliere, externalizare, proiecte de tip greenfield/brownfield, contracte de intermediere/distribuție sau contracte de licență. Serviciile de asistență juridică asigurate de Avocat Alina Szilaghi acoperă înființarea de societăți comerciale și organizații non-profit, divizări și restructurări, guvernanță corporativă, protejarea acționarilor minoritari, obligații statutare, consultanță corporativă generală, societăți cu regim special, structura acționariatului, aspecte privind capitalul social și finanțarea corporativă, împreună cu temeiurile contractuale specifice fiecărui tip de tranzacție.


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button