Schimbarea numelui și prenumelui se poate face pe cale administrativă conform OG nr. 41/2003 privind dobândirea și schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice, aprobată prin Legea nr. 323/2003.
Conform prevederilor art. 13 din OG nr. 41/2003, competența de soluționare a cererilor de schimbare a numelui și prenumelui, este a președintelui consiliului județean, respectiv a primarului general al municipiului București, care se pronunță prin emiterea dispoziției de admitere sau de respingere a cererii, în termen de 60 de zile de la primirea cererii.
Astfel, în sensul prevederilor art. 4 alin. (2) din O.G.R. nr. 41/2003, sunt considerate ca motive întemeiate cererile de schimbare a numelui în următoarele situații:
- numele este format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau în alt mod;
- persoana în cauză a folosit, în exercitarea profesiei, numele pe care dorește să îl obțină, făcând dovadă cu privire la aceasta, precum și asupra faptului că este cunoscută în societate sub acest nume (posedă diferite acte personale, de studii,de serviciu, militare etc. care nu concordă cu numele prevăzut în actele de stare civilă);
- din neatenția ofițerilor de stare civilă ori ca urmare a necunoașterii reglementărilor legale în materie, au fost efectuate mențiuni greșite în registrele de stare civilă ori au fost eliberate certificate de stare civilă cu nume eronate, în baza cărora au fost eliberate alte acte (de studii, livret militar, carte de muncă, etc);
- persoana în cauză are nume de familie sau prenume format din mai multe cuvinte, de regulă reunite, și dorește schimbarea acestuia;
- persoana în cauză poartă un nume de familie de proveniența străină și solicită să poarte un nume românesc;
- persoana și-a schimbat numele de origine străină într-un nume românesc, pe cale administrativă, și dorește să revină la numele dobândit la naștere;
- părinții și-au schimbat numele pe cale administrativă, iar copiii solicită să poarte un nume de familie comun cu al părinților lor;
- persoana în cauză solicită să poarte un nume de familie comun cu al celorlalți membri ai familiei, nume care a fost dobândit ca urmare a adopției, a menținerii numelui la căsătorie, a stabilirii filiației ori a unor schimbări de nume aprobate anterior pe cale administrativă;
- soții au convenit cu ocazia încheierii căsătoriei să poarte numele de familie reunite și ambii solicită schimbarea acestuia pe cale administrativă, optând pentru numele de familie dobândit la naștere de către unul dintre ei ori să revină fiecare la numele avut anterior căsătoriei;
- persoana în cauză face dovada că a fost recunoscută de către părinte ulterior înregistrării nașterii, însă, întrucât nu a sesizat instanța pentru încuviințarea purtării numelui de familie al acestuia în timpul vieții, nu există altă posibilitate de dobândire a numelui părintelui decât pe cale administrativă;
- prenumele purtat este specific sexului opus;
- persoanei i s-a încuviințat schimbarea sexului prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă și solicită să poarte un prenume corespunzător, prezentând un act medico-legal din care să rezulte sexul acesteia;
- alte asemenea cazuri temeinic justificate.
Sunt de asemenea considerate justificate, În sensul prevederilor art.4 alin.(3), sunt considerate justificate și cererile de schimbare a numelui în următoarele situații:
- persoana în cauză a adoptat minori și dorește ca aceștia să poarte un alt prenume;
- căsătoria a încetat prin moartea sau prin declararea judecătorească a morții unuia dintre soți, iar soțul supraviețuitor solicită să revină la numele de familie purtat anterior căsătoriei ori la numele de familie dobândit la naștere;
- în urma divorțului un fost soț revine la numele de familie purtat anterior și care provine dintr-o altă căsătorie, de asemenea desfăcută prin divorț, și dorește să poarte numele dobândit la naștere;
- în urma încetării căsătoriei prin moartea sau prin declararea judecătorească a morții unuia dintre soți celălalt soț se recăsătorește și, ca urmare a desfacerii acestei căsătorii, acesta dorește să poarte numele de familie dobândit la naștere;
- fostul soț dorește să poarte numele de familie pe care l-a avut în căsătorie, pentru a avea un nume comun cu copiii încredințați spre creștere și educare, cu consimțământul fostului soț, dat în formă autentică;
- părinții au divorțat, iar copiii încredințați spre creștere și educare unuia dintre părinți, care a revenit la numele de familie avut anterior căsătoriei, solicită să poarte numele de familie al acestuia;
- s-a desfăcut adopția unei persoane căsătorite care are copii minori și în urmă desfacerii adopției persoana în cauza revine la numele de familie avut înainte de adopție;
- unul dintre soți, la încheierea căsătoriei, a luat numele de familie al celuilalt soț, nume pe care acesta l-a dobândit prin adopție, iar ulterior încheierii căsătoriei are loc desfacerea adopției.
Conform prevederilor art. 4 alin.(1), persoanele îndreptăţite să ceară schimbarea numelui sunt cetățenii români cu domiciliul în țară sau în străinătate, precum și orice persoană fără cetățenie (apatrid) domiciliată în România, care au capacitate de exercițiu deplină. Persoanele care nu au o asemenea capacitate ori au capacitate de exercițiu restrânsă pot cere schimbarea numelui prin reprezentantul legal sau, respectiv, prin asistarea lor de către ocrotitorul legal.
Documente necesare în vederea depunerii cererii de schimbare de nume pe cale administrativă
Cererea se adresează primarului localității de domiciliu a solicitantului; pentru cetățenii români domiciliați în străinătate cererea se depune la primăria ultimei domiciliu a avut în România, iar pentru cei care nu au avut niciodată domiciliu în România, cererea se adresează Primarului Sectorului 1.
Cererea de schimbare a numelui poate fi depusă personal, prin împuternicit cu procură specială sau împuternicire avocațială și va cuprinde următoarele documente:
- Monitorul Oficial în care a fost făcută solicitarea de schimbare a numelui (cererea tip pentru publicare este avizată de primăria de domiciliu);
- certificatele de stare civilă originală și copii xerox (naștere, căsătorie, copii minori, după caz);
- cazier fiscal valabil 30 de zile, emis de Direcția Generală de Finanțe Publice a Municipiului București; cetățenii români cu domiciliul în străinătate vor prezenta în fața cazierului fiscal o declarație pe proprie răspundere, autentificată, din care rezultă că nu au datorii față de statul român și nu sunt înregistrate în cazierul fiscal;
- cazier judiciar (6 luni de la emitere);
- hotărârea de divorț, în copie legalizată, definitivă și irevocabilă, în cazul în care se solicită schimbarea numelui după divorț;
- decizia de aprobare a autorității tutelare ( pentru minor, cererea de schimbare a numelui se face, după caz, de părinți sau, cu încuviințarea autorității tutelare, de tutore);
- consimțământul celuilalt soț /părinte în cazul schimbării numelui de familie comun purtat în timpul căsătoriei, respectiv al copilului minor, autentificat la notarul public;
- orice alte acte pe care solicitantul le consideră necesare pentru motivarea cererii sale;
- procură specială sau împuternicire avocațială.
Avocat Alina Szilaghi
Cabinetul de avocat Alina Szilaghi vă poate acorda sprijin în următoarele:
- Consultanță juridică pentru autoritatea publică în fazele premergătoare emiterii actului administrativ;
- Consultanță juridică in ceea ce privește raportul clientului cu autoritățile publice centrale și locale;
- Asistența juridică și reprezentarea persoanelor fizice și juridice în fata instanței de contencios administrativ și fiscal, în toate fazele procesuale;
Dacă doriți inițierea unor demersuri în acest sens, ne puteți contacta:
TELEFON (+4) 0746 652 986 sau email: [email protected]