2020 a adus o serie de schimbări, atât la nivel național cât și european, care au un impact major asupra transportatorilor rutieri. În condițiile în care s-au schimbat atât reguli ce țin de organizarea propriu-zisă a activității de transport (inclusiv la sediul firmei), cât și reguli ce vizează activitatea șoferilor și a perioadelor de repaus ale acestora, printre altele, merită prezentate modificările importante.
1. Cu începere din 2022, parcul auto al firmelor de transport trebuie să fie proporțional cu volumul de activitate al acestora, iar companiile trebuie să aibă un număr minim de angajați – tot proporțional cu activitatea. În ambele situații, numărul acesta e stabilit pentru a se evita suprasolicitarea șoferilor sau a vehiculelor, pentru îndeplinirea activității de transport. În esență, este vorba despre chestiuni de siguranță a traficului.
O altă condiție nou-introdusă, tot cu începere din 2022, este existența unor rezerve financiare minime suplimentare pe care vor trebui să le aibă întreprinderile de transport – prin comparație cu cuantumul acestora, în prezent. Se va extinde obligația firmelor de a avea rezerve financiare minime și cu privire la acele vehicule cu greutate între 2,5 și 3,5 tone – acum, se aplică această condiție doar pentru ceea ce depășește 3,5 tone.
2. Tot din 2022, vor fi obligați să dețină licență comunitară pentru transportul mărfii și societățile comerciale care fac transport cu mașini a căror greutate este de peste 2,5 tone (la acest moment, obligația se aplică doar pentru ce depășește 3,5 tone).
3. Firmele vor fi obligate, din 2022, să se asigure că vehiculele folosite pentru transport internațional se vor întoarce în România în cel mult opt săptămâni de la plecare. Această modificare are ca scop eliminarea folosirii unor societăți de tip „cutie poștală”, care să nu aibă activitate, cu adevărat, acolo unde sunt înregistrate. De asemenea, se dorește evitarea cabotajului sistematic.
4. Tot cu începere din 2022, firmele de transport care vor comite încălcări grave ale legislației fiscale nu vor mai putea activa, temporar, în domeniu. În esență, firmele care vor comite asemenea abateri nu vor fi considerate ca având o bună reputație.
5. România nu va putea să stabilească reguli mai stricte pentru asemenea firme, față de ce prevede legislația europeană în domeniu. Înlăturarea acestui lucru ar trebui să ducă la evitarea unor situații în care unele firme sunt defavorizate față de altele din alte țări UE, pentru că primele sunt supuse unor reguli mai stricte.
6. În trafic, se vor desfășura mai multe controale pentru a se verifica greutatea mașinilor folosite la transportul mărfii sau a persoanelor. Astfel, în 2020, a fost oficializat un act normativ ce prevedea organizarea de spații speciale pentru controlul greutății vehiculelor, și care să fie situate în spațiile de parcare adiacente drumurilor.
7. Modificări la perioadele de repaus săptămânal și la locurile unde un șofer ce face transport internațional se odihnește. Din august 2020, o schimbare importantă vizează perioadele de repaus ale șoferilor. În primul rând, șoferii pot, excepțional, să efectueze două perioade consecutive de repaus săptămânal redus, atât timp cât, într-un interval de patru săptămâni, sunt efectuate patru perioade de repaus, iar cel puțin două sunt normale. În al doilea rând, dacă vorbim de perioade de repaus săptămânal normale sau de perioade care depășesc cel puțin 45 de ore, șoferul nu poate să se odihnească în mașină, ci trebuie să o facă într-un spațiu de cazare adecvat (cu spații de dormit și instalații sanitare).
O altă modificare importantă aplicabilă cu începere din 2024, este dublarea perioadei ce trebuie să reiasă din foile de înregistrări care se află la bordul vehiculelor folosite pentru transport și care trebuie prezentate în cazul unui eventual control – de la 28 de zile anterioare celei în care are loc un control la 56 de zile; alături de ziua în curs, bineînțeles.
8. Firmele sunt obligate să permită șoferilor să se întoarcă acasă la intervale regulate. Discutăm, în concret, de intervale de timp de trei, patru săptămâni.
9. Este interzisă remunerarea unui șofer pentru cât de rapid ajunge la o destinație. Astfel, se vor preveni situațiile în care atât siguranța șoferului, cât și a traficului sunt puse în pericol de acei conducători care conduc rapid, pentru a fi plătiți mai bine.
10. Tot cu începere din 2022, se vor clarifica situațiile în care vorbim sau nu de detașări, pentru firmele efectuează transporturi internaționale și detașează șoferi la alte firme din cadrul Uniunii Europene. Transporturile bilaterale de mărfuri și persoane nu vor fi catalogate ca detașări, iar simpla tranzitare a unui stat al UE (fără descărcare sau încărcare de mărfuri și/sau fără îmbarcare sau debarcare de persoane) nu va fi considerată detașare. În schimb, cabotajul va fi considerat astfel.
O altă schimbare efectivă din 2022, vizează controlul făcut de autorități pentru a vedea dacă firmele de transport respectă regulile specifice.
11. Când un șofer are două sau mai multe contracte de muncă, doar firma care îi plătește salariul și îi dă dispoziții este considerată angajator, din perspectiva regulilor de securitate socială. O decizie din iulie 2020 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat că, în situațiile în care un șofer are încheiate mai multe contracte de muncă (cu angajatori din state diferite), doar firma care are, cu adevărat, autoritate asupra sa și care îl poate concedia este considerată, pentru aplicarea regulilor de securitate socială, angajator.
12. În anumite condiții, terții trebuie să fie implicați în activitatea de punere în aplicare a legislației transporturilor. Expeditorii care se folosesc de serviciile de transport vor putea fi trași la răspundere, în unele cazuri, pentru încălcările legislației făcute de acei furnizori de servicii. Avem în vedere abateri precum cele de la regimul deținerii obligatorii a unei licențe comunitare sau încălcarea regulilor privitoare la cabotaj. Trebuie ca acei terți să fi știut sau, măcar, să fi trebuit să știe că firma cu care au încheiat un contract încălca acele reguli.