Starea de urgență și suspendarea contractului individual de muncă

Share:

În actuala criză economică creată de pandemia cu COVID-19, multi angajați sunt puși în situația de a deveni subiecții unor abuzuri din partea angajatorului în ceea ce privește suspendarea contractului individual de muncă.

Suspendarea de drept a contractului individual de muncă se poate realiza exclusiv în cazurile și în condițiile prevăzute de art. 50 din Codul muncii.

Având în vedere situația curentă, starea de carantină și de forța majoră poate determina suspendarea de drept a contractului individual de muncă pe durata acestor situații și în condițiile excepționale stabilite prin actele normative adoptate ca urmare a emiterii Decretului prezidențial nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență.

La suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, rămân aplicabile dispozițiile art. 52 din Codul Muncii care stabilesc situațiile și condițiile în care angajatorul poate dispune/impune suspendarea contractului individual de muncă al salariatului.

Prezintă importanță art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii care prevede cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similar, adică șomajul tehnic. Inițiativa șomajului tehnic aparține exclusiv angajatorului, iar salariatul va beneficia de o îndemnizație de 75% din salariul de bază corespunzător locului de munca ocupat.

De asemenea, art. 52 alin. (3) din Codul muncii, prevede că în cazul reducerii temporare a activității, angajatorul poate dispune, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare, reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților, după caz.

Art. 51 din Codul muncii stabilește limitativ situațiile în care salariatul, exclusiv prin manifestarea sa de voință, poate avea inițiativa și poate solicita suspendarea raportului de muncă .

Suspendarea contractului individual de muncă se poate dispune și prin acordul părților, conform art. 54 din Codul muncii, în cazul concediilor fără plată.

În contextul crizei economice determinata de pandemia cu COVID-19, acest tip de suspendare este tot mai des folosit. Pentru a nu se folosi în mod abuziv aceasta forma de suspendare, este important să prezentăm condițiile și efectele acestui tip de suspendare:

  • salariatul trebuie să aibă în vedere că deși trebuie să existe acordul salariatului cât și al angajatorului, inițiativa de a beneficia de concediul fără plată aparține exclusiv salariatului. Salariatul este cel care trebuie să depună o cerere în scris la angajator, iar angajatorul să o aprobe.
  • salariatul nu poate fi obligat de angajator să formuleze o cerere de concediu fără plată, sau să fie de acord cu această formă de suspendare a contractului individual de muncă, indiferent de dificultățile economice pe care le-ar invoca angajatorul. Este foarte important de reținut, că pe perioada concediului fără plată salariatul nu va beneficia de nici un drept salarial iar, dacă perioada de suspendarea contractului depășește 3 luni de zile, salariatul va fi scos din sistemul de asigurări de sănătate.
  • prezintă avantajul posibilității menținerii raporturilor de muncă.
  • prezentă o variantă de luat pentru salariat atunci când, fără a se afla în carantină sau izolare, nu dorește să se prezinte la locul de muncă de teamă de a nu se infecta, fără să riște cercetarea disciplinară pentru absențe nemotivate.

În concluzie, suspendarea contractului individual de muncă se face prin acordul expres al salariatului și angajatorului, consemnat într-un înscris care să cuprindă acest acord și durata convenită pentru suspendarea temporară a contractului individual de muncă, fie din inițiativa salariatului, fie din inițiativa angajatorului.

Despre Avocat Alina Szilaghi
Experiența în Dreptul Muncii şi Beneficii ale Salariaților variază de la consilierea echipelor de management, până la redactarea şi negocierea contractelor individuale şi colective de muncă, a contractelor de management, asistenţă cu privire la aspecte de dreptul muncii în cadrul unor proiecte de fuziuni şi achiziții, externalizări, detașarea  membrilor conducerii executive a societăților, beneficii şi pensii ale salariaților, programe de concediere şi scheme de retragere voluntară. În practica noastră includem restrângeri de activitate, proceduri privind transferul de angajați, proiecte de restructurare şi litigii de muncă, elaborarea diverselor regulamente şi politici interne aplicabile entităților private şi/sau autorităților publice. 


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button