Procedura șomajului tehnic

Share:

UPDATE 30.03.2020 – OUG nr. 32/2020 privind șomajul tehnic a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 260/2020.

Acum puteți aplica șomajul tehnic având prevederile legale la îndemână!

În ultimele săptămâni, din cauza pandemiei de COVID-19, o mulțime de angajatorii și-au întrerupt activitatea, trimițând, practic, salariații în șomaj tehnic. Odată cu declararea stării de urgență, Guvernul a stabilit că va deconta indemnizațiile pe care firmele sunt obligate să le plătească angajaților trimiși temporar acasă, în două categorii de situații.

Condițiile în care Guvernul va ajuta firmele cu activitatea închisă sau mult redusă au fost recent publicate și le explicăm în cele ce urmează.

Firmele care pot beneficia de ajutor de la stat

Prin OUG 30/2020 din 21 martie modificat prin OUG 32/2020 se reglementează ajutorul statului pentru șomajul tehnic în contextul actual dat de epidemia de coronavirus și de decretarea stării de urgență. Șomajul tehnic este reglementat în Codul muncii la art. 52, alin. (1), lit. c) si art. 53 dupa cum urmeaza:

  • Articolul 52
    • (1) Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații:
      • (…)
      • c) în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;
      • (…).”
  • Articolul 53
    • (1) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 52 alin. (3).
    • (2) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.

Două categorii de firme pot primi ajutorul statului pentru plata salariaților trimiși în șomaj tehnic:

  1. angajatorii care se închid (sau își reduc activitatea) în urma deciziilor autorităților în perioada stării de urgență – restaurante, baruri, cafenele, hoteluri, instituții de spectacol, de exemplu;
  2. firmele care sunt afectate indirect de răspândirea coronavirusului și n-au destui bani pentru plata salariilor; dacă acestea își reduc activitatea, indiferent dacă în timpul stării de urgență sau în afara ei, pot beneficia de subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru maximum 75% dintre salariații activi la momentul actual.

Care sunt condițiile obținerii ajutorul de la stat

  1. se închid sau își reduc activitatea în urma deciziilor autorităților în perioada stării de urgență:
    • statul acoperă integral indemnizația de șomaj tehnic de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut aferent anului 2020; practic, dacă un angajat depășește minimul, având un salariu mare, atunci restul până la valoarea de 75% din salariul de bază trebuie acoperit de angajator; asta pentru că, potrivit Codului muncii, angajatorul e obligat să-i dea celui în șomaj tehnic măcar 75% din salariu său de bază;
    • firmele trebuie să obțină câte un certificat de stare de urgență de la Ministerul Economiei (la momentul redactării acestui articol nu există încă o procedură pentru obținerea acestui certificat);
  2. firmele care sunt afectate indirect de răspândirea coronavirusului și n-au destui bani pentru plata salariilor:
    • pot beneficia de subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru maximum 75% dintre salariații activi (nu au contracte suspendate din alte motive) la momentul actual;
    • acoperirea indemnizațiilor se face în aceeași măsură ca pentru prima categorie de firme;
    • nu au nevoie de certificat de stare de urgență, dar vor depune pentru a beneficia de indemnizație de câte o declarație pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor, din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, de cel puțin 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 și că n-are capacitatea financiară pentru a plăti toți salariații; modelul declarației pe propria răspundere se stabilește prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului fondurilor europene.

Documentație și mod de depunere a solicitărilor

Conform noii forme a OUG nr. 32/2020, angajatorii vor trebui să depună o cerere de acordare a șomajului tehnic și o listă cu toți angajații pentru care se solicită acest lucru. În plus, va trebui anexată și o Declarație pe propria răspundere prin care se asumă veridicitatea pierderilor economice ca urmare a pandemiei Covid-19.

Angajatorii vor depune actele menționate la ANOFM, în timp ce celelalte forme (PFA, II, DDA) se vor adresa cu documentele către ANPIS sau AJPIS din localitatea în care își desfășoară activitatea.

Actele vor trebui depuse începând cu 1 aprilie și până la 10 aprilie pentru acordarea șomajului tehnic în perioada 16 – 31 martie, respectiv începând cu 1 mai și pana la 10 mai pentru perioada 1 – 16 aprilie.

Șomajul tehnic, asa cum am arătat și mai sus, este plătit de către stat către angajator într-un cuantum brut de 75% din salariul brut avut în ultima luna integrală de activitate, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut. Firma transferă apoi banii către angajat. Exemplificarea este disponibilă mai jos, întrucât aplicarea acestei măsuri poate genera confuzii. Angajatorul poate opta să completeze din fonduri proprii acest procent plătit de cater stat, însă cazurile în care acest lucru se întâmplă sunt foarte rare și nu ne vom concentra asupra lor.

Câștigul mediu salarial brut pentru anul 2020 este de 5.429 lei, conform art. 15 din Legea nr. 6/2020. Aceasta sumă înseamnă 3.176 de lei net, adică banii pe care îi primește „în mână” persoana care are un astfel de salariu brut, după ce se scad CAS, CASS și impozitul.

Pe de o parte, dacă aplicăm măsura șomajului tehnic pentru persoana care are un salariu de 5429 lei brut în CIM, atunci aceasta va primi 75% din această sumă.

75% din 5429 lei înseamnă 4071 lei, așadar persoana aflată în șomaj tehnic are acum un venit brut de 4071 de lei. Din acești 4071 de lei se scad CAS, CASS și impozitul, iar CAM este plătită separat de angajator în continuare. Practic, salariul net în perioada în care se aplică șomajul tehnic va fi de 2381 de lei. Această sumă reprezintă banii primiți „în mână”. Suma aceasta vor intra în contul angajatului care are CIM suspendat lună de lună, pana la încetarea șomajului tehnic.

Pe de altă parte, dacă aplicăm măsura șomajului tehnic pentru o persoană care salariul minim brut pe economie de 2230 de lei (net 1346 lei), atunci avem următoarea situație:

  • salariu brut: 1672 lei;
  • salariu net: 1029 lei.

De asemenea, indemnizația de șomaj tehnic din perioada stării de urgență este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii.

Calculul, reținerea și plata impozitului, a contribuției la pensii și a contribuției la sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferență între venitul brut și contribuțiile sociale obligatorii aferente unei luni.

Declararea impozitului și a contribuțiilor se realizează de angajator prin depunerea declarației 112 până la termenul de 25 al fiecărei luni, care este și termen de plată a obligațiilor fiscale – întocmai ca în cazul salariilor, mai exact.

Banii vor fi acordați în termen de maximum 15 zile pentru cei care depun actele la ANOFM si in maximum 10 zile pentru cei care se adreseaza ANPIS.

Contractele de muncă sunt suspendate în această perioadă (se transmite în Revisal), dar angajații sunt în continuare asigurați la sănătate și cotizează la pensii (cu mai puțin, dar cotizează).

Indemnizația de șomaj tehnic nu poate fi cumulată cu ajutorul de șomaj, acela fiind acordat celor care nu mai au niciun raport de muncă, așa cum nu poate fi cumulată cu indemnizația pentru zilele libere acordate părinților pentru a sta acasă cu copiii în această perioadă, conform Legii nr. 19/2020.

În perioada șomajului tehnic NU se acordă sporuri, bonuri de masă și comisioane. Rămân, însă, în vigoare contribuțiile pentru pensie și asigurarea de sănătate.

Despre Avocat Alina Szilaghi
Experiența în Dreptul Muncii şi Beneficii ale Salariaților variază de la consilierea echipelor de management, până la redactarea şi negocierea contractelor individuale şi colective de muncă, a contractelor de management, asistenţă cu privire la aspecte de dreptul muncii în cadrul unor proiecte de fuziuni şi achiziții, externalizări, detașarea  membrilor conducerii executive a societăților, beneficii şi pensii ale salariaților, programe de concediere şi scheme de retragere voluntară. În practica noastră includem restrângeri de activitate, proceduri privind transferul de angajați, proiecte de restructurare şi litigii de muncă, elaborarea diverselor regulamente şi politici interne aplicabile entităților private şi/sau autorităților publice. 


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button