Procedura de acordare a certificatelor de situații de urgență

Share:

Pe data de 25 martie 2020, s-a publicat Ordinul nr. 791/2020 al Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri (MEEMA) cu privire la acordarea certificatelor de situații de urgenţă (CSU) operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.

Astfel, pe toată perioada stării de urgență din România, toate firmele a căror activitate a fost afectată de pandemia de SARS-CoV-2, pot obține, la cerere, eliberarea de către MEEMA, a CSU.

Certificatele de situații de urgență se vor putea folosi atât în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/măsuri de sprijin, amânarea la plată pentru serviciile de utilități, electricitate, gaza naturale, apă, servicii telefonice și de internet, chirie pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare cât şi în relațiile cu partenerii comerciali.

Ce fel de certificate de situații de urgență se pot elibera

Chiar dacă CSU sunt emise în două forme, solicitantul poate cere eliberarea unui singur tip:

  1. TIP 1 (Albastru) – eliberat în forma prezentată în anexa nr. 1, pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere emisă în forma prezentată în anexa nr. 3, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate. Acest CSU se va elibera firmelor afectate ca urmare a suspendării activității prin dispozițiile art. 1 şi 2 din Ordonanței Militare nr. 1/2020 precum cele care au ca obiect de activitate circumscris domeniului HoReCa, jocuri de noroc, tratamente balneare și îngrijire personală și organizatori de evenimente.
  2. TIP 2 (Galben) – eliberat în forma prezentată în anexa nr. 2, pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere emisă în forma prezentată în anexa nr. 3, din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Ce documente sunt necesare pentru solicitarea certificatelor de situații de urgență

Pentru eliberarea CSU, cererea se va depune de solicitant, în format electronic, pe platforma Prevenire.gov.ro, aceasta fiind însoțită de următoarele documente:

  • datele de identificare;
  • declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care se atestă că toate informațiile şi documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea şi respectă legislația în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, cu referire la închiderea totală sau parțială a activității sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat. Modelul declarației pe propria răspundere va fi postat pe platforma online menționată;
  • documentele privind autorizarea activității, pentru firmele care nu sunt încă înregistrate la registrului comerțului.

Aceste documente se vor încărca în platforma Prevenire.gov.ro, sub semnătura electronică a reprezentantului legal al operatorului economic sau a unui împuternicit al acestuia, deținător de semnătură electronică.

Astfel, în situația în care reprezentantul legal al solicitantului nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma Prevenire.gov.ro (inclusiv declarația pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.

Cabinet de avocat Alina Szilaghi deține semnătură electronică și vă poate asista în depunerea acestor documente.

Cum se eliberează certificatele de situații de urgență

După validarea de către sistem a solicitării, eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, şi sunt valabile fără semnătură şi ştampilă.

Cum se verifică validitatea certificatelor de situații de urgență

Verificarea validității certificatelor se face pe platforma Prevenire.gov.ro, după serie şi număr. Organele abilitate vor verifica și documentele care au stat la baza emiterii declarației pe propria răspundere de către solicitanți, în cadrul acțiunilor de inspecție şi control desfășurate. În situați în care se vor exista unele suspiciuni rezonabile cu privire la obținerea CSU prin nerespectarea dispozițiilor legale ori prin reatestarea situației reale de drept şi/sau de fapt a solicitantului, se vor sesiza organele abilitate în vederea stabilirii măsurilor.

Platforma electronică Prevenire.gov.ro va deveni funcțională în termen de 5 zile de la publicarea prezentului Ordin în Monitorul Oficial.


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button