Cum se poate obține Certificatul de Situaţie de Urgenţă

Share:

Pe 18 martie 2020, Guvernul României a adoptat Hotărârea privind acordarea de certificate de situație de urgență (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.

UPDATE: noua procedură o găsiți în articolul Procedura de acordare a certificatelor de situații de urgență.

Această hotărâre are scopul de pune în aplicare măsura adoptată prin Decretul prezidențial nr. 195/2020, prin care operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemie pot solicita de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”) astfel de certificate de situații de urgență („CSU”).

Certificatul de Situaţie de Urgenţă va fi eliberat de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prin Comisiile de Analiză constituite în acest sens. Comisiile de Analiză urmează a fi constituite în termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern.

Cine poate solicita acordarea CSU?

Certificatul de Situaţie de Urgenţă poate fi eliberat doar operatorilor economici care își desfășoară activitatea principală în unul dintre următoarele sectoare:

  • transport,
  • turism,
  • HoReCa,
  • organizări de evenimente,
  • publicitate,
  • învățământ privat și activități adiacente,
  • industria confecțiilor,
  • încălțămintei și pielăriei,
  • servicii destinate populației.

Listă a codurilor CAEN care se încadrează în domeniile indicate va fi stabilită prin Ordin al Ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Cum poate fi utilizat Certificatului de Situaţie de Urgenţă

Certificatul de Situaţie de Urgenţă poate fi folosit în relațiile cu terții, angajaţi, colaboratori, instituţiilor publice, bănci, societăţi de leasing, în faţa instanţelor de judecată, etc. și vor atesta faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.

Astfel, cu ajutorul Certificatului de Situaţie de Urgenţă, operatorii economici pot:

  • beneficia de facilități de natură fiscală, oferite de către instituțiile administrației publice centrale sau locale,
  • renegocierea anumitor contracte, sau în orice relație cu alți operatori economici,
  • interveni în relația cu instituțiile: financiar-bancare, de leasing, publice,

Cum se întocmește cererea pentru eliberarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă

Cererea privind eliberarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă poate fi formulată doar pe perioada în care este instituită starea de urgenţă. Certificatul de Situaţie de Urgenţă este valabil pe tot anul acordării.

Cererea se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv printr-o secțiune separată disponibilă pe platforma http://prevenire.gov.ro/.

Operatorii economici trebuie să motiveze solicitarea Certificatului de Situaţie de Urgenţă, să justifice nevoia acestuia și să pună la dispoziția Comisiei de Analiză a cererilor de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă date referitoare la situațiile financiare.

Documentele justificative necesare la depunerea cererii sunt:

  • Certificatul Unic de Înregistrare,
  • Cartea de Identitate a Administrator/Administratori/Reprezentant Legal,
  • Balanța contabilă certificată pe luna în care are loc scăderea încasărilor cu cel puțin 40% faţă de aceeași perioadă a anului precedent,
  • Balanța contabilă pentru luna anului trecut la care se face raportarea,
  • Certificatul constatator eliberat de ONRC,
  • Declarație pe proprie răspundere a solicitantului prin care, solicitantul își asumă pe deplin că cele declarate, precum și documentele încărcate, sunt veridice, respectiv faptul că scăderea a fost cauzată de apariția situației de urgență, pe care o prezintă,
  • Împuternicirea solicitantului.

În situația în care nu se observă o scădere a cifrei de afaceri, cu un procent de minimum 40%, dar operatorii economici sunt în dificultate, prin prisma apariției situației de urgență, aceștia vor furniza suplimentar alte documente justificative.

Documentele trebuie semnate electronic de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia.

Care este termenul de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă

Termenul de eliberare a Certificatului de Situaţie de Urgenţă este maximum:

  • 5 zile lucrătoare pentru operatorii economici care demonstrează o scădere a cifrei de afaceri cu peste 40%, respectiv
  • 20 de zile lucrătoare pentru operatorii economici care nu întrunesc condiția scăderii cifrei de afaceri cu peste 40% dar sunt în dificultate generată de apariția situației de urgență.

Scăderea cifrei de afaceri cu 40% este raportată la aceeași lună a anului trecut.


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button