Din ianuarie 2020, sistemul de compensare reciprocă a datoriilor a fost modernizat prin dezvoltarea unui sistem informatic accesibil, care permite utilizarea semnăturilor electronice, a procedurilor online și îl face mai atractiv pentru companiile private care nu sunt obligate să depună evidenta datoriilor pentru scopul compensarii în cadrul sistemului actual.
În noua HG nr. 773/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadență ale contribuabililor, menționează: „Compensarea se realizează în condițiile legii prin stingerea datoriilor reciproce, neplătite/neîncasate reflectate în contabilitatea persoanelor juridice participante, până la concurența celei mai mici dintre obligații, pe baza ordinelor de compensare”.
Noile reguli actualizează legislatia pentru activitatea de compensare pentru a se potrivi cu evoluțiile economice și tehnologice. În primul rând, se transfera operațiunile de compensare in online și anuleaza sedintele de compensare, inspectorul de compensare și multe alte documente.
Sistemul Informațional de Compensare (SIC), gestionat de Centrul de Formare a Personalului din Industrie, pune la dispoziție companiilor o adresă web dedicată operațiunilor de compensare.
Aveți o problemă cu o executare silită? Sunteți urmărit silit de un executor judecătoresc și nu știți cum să procedați? Completați formularul de mai jos.
CPPI îi informează astfel pe toți cei interesați de aplicarea noilor reglementări cu privire la următoarele întrebări practice:
- toate operațiunile de compensare se efectuează pe baza informațiilor transmise online la adresa http://gama.cppi.ro;
- la 31 decembrie 2019, ordinele de compensare tipărite de Imprimerie Nationale nu mai erau utilizate; prin urmare, fiecare companie descarcă ordinul de compensare CIS căruia i-a fost atribuit o serie și un număr unic;
- semnarea ordinelor de compensare se poate face si cu semnatura electronica;
- facturile se descarcă individual sau ca fișiere de factură, cu opțiunea de descărcare a șablonului de fișier;
- atunci când o persoană juridică descarcă facturi în SIC, partenerul trebuie doar să valideze aceste facturi pentru a fi incluse într-o compensare;
- SIC păstrează în format electronic documentele de identificare, documentele de reprezentare precum și ordinele de compensare emise și validate electronic sau în scris și chitanțele aferente;
- un utilizator poate declara mai multe reprezentari pentru care descarca in SIC: certificatul de inregistrare, imputernicirea, copia actului de identitate al persoanei imputernicite, validata cu semnatura electronica (incorporata sau atasata);
- gama de numere de factură nu mai este declarată;
- intreaga operatiune de compensare se poate face online;
- SIC identifică posibilele circuite de compensare pe baza informațiilor transmise de companii către adresa dedicată prin intermediul contului de utilizator, oferind astfel noi soluții de stingere a datoriilor reciproce prin compensare, soluții pe care societatea le poate adopta prin validarea acestora in meniu.
Noul sistem se adresează întreprinderilor publice ale căror datorii au rămas restante cu mai mult de 30 de zile de la emiterea facturii/data scadentă, dar nu exclude utilizarea acestuia de către întreprinderile private interesate.
În noile reglementări, s-a eliminat limita minimă de îndatorare de 10.000 lei pentru procedurile de compensare, ceea ce înseamnă că aceeași procedură este deschisă tuturor creanțelor.
O alta modificare importanta este utilizarea semnăturii electronice pentru înregistrare și utilizarea sistemului de compensare. Conform regulilor, pentru a avea acces la operațiuni de compensare, persoanele juridice cu sediul în România completează o cerere de creare de cont în SIC, validată prin semnătură electronică.
Dupa finalizarea inregistrarii, societatile comerciale pot sa foloseasca sistemul folosind numele de utilizator și parola definite în timpul înregistrării.
Apoi, în urma datelor introduse de companiile de compensare, SIC va găsi unul sau mai multe circuite de compensare care vor fi comunicate companiei prin intermediul contului, generând formularele de ordine de compensare în format electronic. Societatea va opta pentru unul sau mai multe circuite de compensare prin completarea formularului si aplicarea semnaturii electronice.
Astfel, totul se poate fac online, fără ședințe de călătorie și compensare, doar pe baza semnăturii electronice. Întreprinderile scapă de birocrație și por primi compensațiile într-un interval de timp mai scurt.