Legislatia in vigoare prevede ca firmele isi pot stabili temporar sediul social la biroul unui avocat Aceasta varianta poate fi o solutie pentru cei care intampina dificultati in gasirea unui spatiu unde sa-si inregistreze afacerea.
Conform Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, avocatii pot sa stabileasca temporar sediul unei firme reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale la sediul lor profesional.
Altfel spus, avocatii pot sa gazduiasca sediul social al firmelor, iar acest lucru se poate realiza in baza unui contract de asistenta juridica incheiat intre cele doua parti.
Gazduirea sediului social al unei societati comerciale la sediul avocatului este recomandabila pentru toate tipurile de societati comerciale, pentru care legislatia in vigoare prevede posibilitatea stabilirii temporare a sediului la sediul profesional al avocatului.
Este vorba despre societatile care functioneaza in baza Legii nr. 31/1990 si aici avem in vedere in special societatile de tip S.R.L. sau S.A.
In schimb, sunt excluse de la functionare prin stabilirea sediului la sediul profesional al avocatului reprezentantele, sucursalele sau persoanele fizice autorizate (PFA).
Firmele care aleg sa isi stabileasca sediul social la sediul profesional al unui avocat vor beneficia de cateva lucruri:
1. Unul din avantajele gazduirii sediului social in biroul unui avocat este rapiditatea intocmirii actelor. In mod obisnuit, potrivit prevederilor Legii nr.31/1990 privind societatile comerciale, pentru inregistrarea sediului social trebuie facuta dovada detinerii spatiului cu destinatie de sediu.
Pentru aceasta trebuie depuse la registrul comertului dovezi ale detinerii legale: contract de comodat, de inchiriere, contract de vanzare-cumparare, autorizare de construire, extras de carte funciara etc. Iar obtinerea si redactarea acestora necesita timp si resurse.
Ori, printre avantajele gazduirii sediului este faptul ca dovada o reprezinta contractul de asistenta juridica ce se incheie intre avocat si societatea in curs de inmatriculare.
2. Gazduirea se realizeaza in baza unui contract incheiat pe maximum un an
Primul pas pe care trebuie sa il faca o firma care doreste sa-si stabileasca sediul la biroul unui avocat este contactarea unui avocat, care sa fie dispus sa gazduiasca temporar societatea la sediul sau profesional. In acest sens, avocatul va intocmi si semna cu reprezentantul societatii un contract separat de asistenta juridica avand acest obiect.
Perioada pentru care sediul societatii in cauza este stabilit la sediul profesional al avocatului nu poate depasi un an, iar dovada sediului se face cu contractul de asistenta juridica, potrivit art. 105 din Statutul profesiei de avocat.
Contractul de asistenta se va incheia cu plata unui onorariu, pentru gazduire sediului, iar in acest sens dispozitiile legale nu prevad un cuantum minim sau maxim al onorariului, astfel ca acesta difera in functie de intelegerea intre avocat si client.
Mai departe, cu aceste documente, reprezentantul societatii sau avocatul pot merge la registrul comertului din cadrul ONRC, pentru inregistrarea noului sediu social.
3. In al doilea rand, intre avantajele gazduirii sediului este si faptul ca nu este necesar avizul asociatiei de proprietari si acordul vecinilor.
De asemenea, stabilirea sediului social intr-un apartament sau o cladire de birouri poate crea mai multe probleme. Astfel, pe langa dificultatile care apar pentru obtinerea acordului vecinilor si al asociatiei de locatari, dispozitiile legale prevad faptul ca numarul societatilor comerciale inregistrate intr-un apartament nu poate depasi numarul de incaperi obtinute prin procesul de partajare. Mai mult, cerintele prezentate in Ordinul ANAF nr. 108/2012 ii obliga pe intreprinzatori sa indeplineasca anumite conditii legale inainte de a obtine inregistrarea sediului de functionare pentru societatea lor.
4. Stabilirea sediului social la biroul unui avocat presupune costuri reduse fata de inchirierea unui spatiu
Firmele care opteaza pentru varianta gazduirii ar trebui sa aiba in vedere si costurile, care pot fi mult mai mari in cazul inchirierii unui spatiu ca sediu social, fata de stabilirea sediului la sediul profesional al avocatului.
Potrivit ofertelor birourilor de avocatura care presteaza aceste servicii, taxele pentru gazduirea sediului sunt de aproximativ 1500 lei pentru un an.
In plus, persoanele care solicita asistenta unui avocat pentru infiintarea unei firme si doresc si serviciul de gazduire, ar putea beneficia de o reducere a onorariului pe care trebuie sa il plateasca avocatului.
5. Pe de alta parte, un alt avantaj este faptul ca la sediul profesional al avocatului poate functiona un numar nelimitat de sedii sociale.
In mod obisnuit, intr-un apartament inchiriat sau aflat in proprietatea asociatilor nu pot fi declarate mai multe firme decat numarul incaperilor acelui spatiu.
6. De asemenea, intre avantajele gazduirii sediului este faptul ca nu se inregistreaza la administratia financiara contractul de asistenta juridica ce dovedeste sediul social.
Asadar, optand pentru gazduirea sediului, asociatii nu mai trebuie sa inregistreze contractul de asistenta juridica la administratia financiara si nici sa solicite eliberarea adeverintei si certificatului mentionate mai sus.
7. Un alt avantaj il poate constitui siguranta circuitului comunicarilor primite la sediul avocatului, fiind inlaturat astfel riscul de a rataci ori pierde corespondenta.
Despre Avocat Alina Szilaghi
Cu o vastă experiență în gestionarea celor mai mari și mai complexe operațiuni comerciale, oferind totodată clienților o abordare personalizată și un nivel ridicat de experiență practică. De la înființarea unei societăți și până la activități într-un domeniu de reglementare nefamiliar, Avocat Alina Szilaghi deține cunoștințele și know-how-ul necesar într-o piață emergentă și post-emergentă. Acordă consultanță juridică pentru numeroase corporații internaționale în vederea structurării și negocierii de tranzacții de amploare din toate domeniile de activitate, fiind implicați în operațiuni contractuale precum asocierile în participațiune, transferul activelor și al fondurilor de comerț, contracte transfrontaliere, externalizare, proiecte de tip greenfield/brownfield, contracte de intermediere/distribuție sau contracte de licență. Serviciile de asistență juridică asigurate de Avocat Alina Szilaghi acoperă înființarea de societăți comerciale și organizații non-profit, divizări și restructurări, guvernanță corporativă, protejarea acționarilor minoritari, obligații statutare, consultanță corporativă generală, societăți cu regim special, structura acționariatului, aspecte privind capitalul social și finanțarea corporativă, împreună cu temeiurile contractuale specifice fiecărui tip de tranzacție.