Lucrezi la calculator? Angajatorul este obligat sa iti achite controalele oftalmologice

Share:

Persoanele care lucreaza in mod obisnuit in fata unui calculator trebuie sa beneficieze din partea angajatorilor de o serie de conditii optime de lucru, conform reglementarilor aflate in vigoare. Pe deasupra, acestia trebuie sa beneficieze in mod regulat de examene de vedere si, daca este cazul, de dispozitive de corectie.

Regulile referitoare la conditiile minime ce trebuie asigurate salatiatilor care lucreaza la calculator sunt incluse in Hotararea Guvernului nr. 1028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, care se aplica din octombrie 2006.

Angajatorii trebuie sa se asigure ca posturile de lucru (birourile) ale salariatilor respecta anumite conditii minime, astfel incat sa fie evitate, in principal, riscurile pentru vedere, problemele fizice si solicitarea mentala, conform actului normativ. Totodata, angajatii trebuie sa fie instruiti cu privire la folosirea postului de lucru inainte de a incepe efectiv o astfel de activitate.

In plus, lucratorii trebuie sa beneficieze de un examen corespunzator al ochilor si al vederii, atat inainte de inceperea activitatii (la examenul medical pentru angajare), cat si ulterior (la intervale regulate) sau ori de cate ori apar tulburari de vedere cauzate de munca la calculator.

Acestia pot beneficia si de un examen oftalmologic, daca in urma examenului ochilor si al vederii reiese ca acest lucru este necesar. Iar in conditiile in care salariatii nu pot folosi dispozitive normale de corectie, acestia trebuie sa primeasca dispozitive speciale de corectie.

In alta ordine de idei, in HG nr. 1028/2006 este subliniat ca „angajatorul trebuie sa planifice sarcinile lucratorului astfel incat folosirea zilnica a ecranului de vizualizare (ecranul calculatorului – n.r.) sa fie intrerupta periodic prin pauze sau schimbari de activitate, care sa reduca suprasolicitarea in fata ecranului de vizualizare”.

Atentie! Examenele medicale la care sunt supusi salariatii si acordarea eventualelor dispozitive speciale de corectie se fac pe cheltuiala angajatorilor.

Salariatii trebuie sa aiba spatiu suficient si confort

Referitor la ecranul calculatorului, in hotararea de Guvern se arata ca imaginea trebuie sa fie stabila si sa nu aiba straluciri/reflexii suparatoare. De asemenea, ecranul trebuie sa poata fi orientat si inclinat cu usurinta, dar trebuie sa existe si posibilitatea de a-l pozitiona pe un postament separat sau pe o masa reglabila.

Tastatura folosita trebuie sa fie inclinabila si separata de ecran, pentru a permite gasirea unei pozitii confortabile de lucru, astfel incat salariatii sa evite oboseala mainilor. Totodata, acestia trebuie sa aiba suficient spatiu in fata tastaturii pentru a-si sprijini mainile.

Biroul pe care se afla calculatorul trebuie sa aiba o suprafata putin reflectanta, dimensiuni adecvate si sa permita pozitionarea flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor si echipamentului auxiliar.

In ceea ce priveste scaunul, acesta trebuie sa fie stabil, confortabil si sa asigure libertate de miscare. In plus, scaunul trebuie sa fie reglabil pe verticala (inclusiv spatarul), iar la cerere angajatii pot beneficia si de un reazem pentru picioare.

HG nr. 1028/2006 contine si prevederi referitoare la mediul de munca. Astfel, postul de lucru trebuie sa asigure salariatului un spatiu suficient, iluminatul trebuie sa fie satisfacator, iar birourile trebuie aranjate in functie de sursele artificiale de lumina, pentru a evita stralucirile si reflexiile suparatoare de pe ecran.

In fine, calculatoarele nu trebuie sa fie zgomotoase sau sa emane caldura in exces, iar radiatiile trebuie sa fie reduse la niveluri neglijabile.

Important! Programele folosite pe calculator trebuie sa fie, in principal, adaptate sarcinii de munca si usor de utilizat.

Despre Avocat Alina Szilaghi
Experiența în Dreptul Muncii şi Beneficii ale Salariaților variază de la consilierea echipelor de management, până la redactarea şi negocierea contractelor individuale şi colective de muncă, a contractelor de management, asistenţă cu privire la aspecte de dreptul muncii în cadrul unor proiecte de fuziuni şi achiziții, externalizări, detașarea  membrilor conducerii executive a societăților, beneficii şi pensii ale salariaților, programe de concediere şi scheme de retragere voluntară. În practica noastră includem restrângeri de activitate, proceduri privind transferul de angajați, proiecte de restructurare şi litigii de muncă, elaborarea diverselor regulamente şi politici interne aplicabile entităților private şi/sau autorităților publice. 


Share:

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Avocat Alina Szilaghi
Dorobantilor 89, bl. X3, sc. 1, ap. 2, Cluj Napoca, CJ, Romania

Call Now Button